Stressutmaning

Känner att iallafall jag måste köra en utmaning nu gällande stressen för att få lite perspektiv. Antar att det är många som känner som mig. Jo, jag har märkt nu när jag har andningsproblem större delen av dagarna att jag verkligen måste fokusera stenhårt på att andas nere i magen istället för att dra upp axlarna vid varje andetag. Jag kan fokusera bra så fort jag är själv, vare sig jag städar, cyklar eller lagar mat, men så fort någon kommer i närheten och jag registrerar att det är en annan individ nära mig tappar jag koncentrationen. Som när jag jobbar på Actic och det börjar komma in massor folk vid 16-hugget, då sitter axlarna där uppe vid öronen likt förbannat. Ni börjar ana vad utmaningen är för något…? Det är alltså att bli allmänt mer bekväm i andra människors sällskap och kunna behålla mina prioriteringar även när jag måste fokusera på andra.
Jag är av den sorten att jag känner mig grymt självsäker ända fram till dess att jag hamnar bland folk jag känner, då börjar det undermedvetet jämföras och tryckas ner. Det är min bakgrund som kommer ikapp tyvärr och det är så lustigt för jag märker att så fort jag är själv igen så känner jag mig ofta som en riktig superwoman! Helskumt! Och irriterande. Så den här utmaningen innebär rent konkret för mig att känna att jag är bra som jag är, oavsett sällskap. Jag behöver inte börja tänka på om ”jag gör bort mig nu” eller om ”tröjan verkligen sitter bra” så fort jag hamnar bland folk. De bryr sig inte mer om mig än vad jag bryr mig om dem. Jag ska istället försöka vara avslappnad och ha kul, ta det som det kommer. Gäller att ibland ifrågasätta: vem lever du egentligen för? Dig själv eller andra. För mig är svaret självklart. Nu gäller det ”bara” att leva efter det i vardagen också! ;)

Åh, ett bildmaraton får det bli! En egobild från varje år fr.o.m. 2007:

Kommentera

