Stalkers

Såg precis första avsnittet av Tv3:s Stalkers. Man blir ju galet förbannad för mindre. Nu gällde det halvkändisen Bonde-Susanne som till slut fick hjälp och hennes stalker dömdes till vård. Han var från Norge där han på 70-talet hade dränkt sin 10 månader gamla son – kanonkille med andra ord. Det är vanligast att före detta partners är stalkers men i vissa fall har man ju ingen aning om vem psykot är. Jag har aldrig själv varit utsatt – tack och lov men jag kan tänka mig att det är en sådan extrem känsla av att inte ha kontroll. Att ständigt gå och vara rädd, att ständigt behöva se sig omkring och vara beredd att skydda sig själv. Och den psykiska påfrestningen ska vi inte tala om. Tänk att det inte var olagligt fram till i fjol! Tur dock att det är det nu och att det bara är att anmäla skiten ur alla svin som förföljer. Och även om de flesta kan fixa fram bevis på att de blir förföljda kan jag tänka mig att det inte är många som faktiskt blir dömda. Men det gäller att stå på sig! Be om hjälp och vänd er till både polis, kvinnojour, TV-program, politiker, vänner och familj. Ge aldrig upp din rätt till ett normalt liv.

Kommentera

