Viktigt att våga

Det är ju faktiskt extremt många som någon gång varit utsatta för relationsvåld, våldtäkt, incest, osv. Det är viktigt att de som orkar är beredda att dela med sig, för bara genom att börja prata om det kan man hjälpa många. Det tas för en stund upp till ytan. Mitt mål är att med min färdigskrivna bok och mina föreläsningar inom bl.a. kvinnomisshandel ta upp det till ytan – varje dag. Med hjälp av er och era berättelser.

Milea säger på Elaine Eksvärds blogg att:
”Jag tycker att jag har en skyldighet att stå för att min barndom innehöll övervåld och sexuellt utnyttjande: för att visa för alla som är trasiga efter sånt att livet kan bli bra sen. Att man inte kan ursäkta ett bortslarvat liv på en trasig uppväxt.
Jag brukar inte gå in på detaljer eller älta, bara säga att det har hänt.
Mitt synsätt är som så: det räckte att man stal min barndom. Mer än så tänker jag inte ödsla på människor som inte visste bättre.”

Det är otroligt starkt att se det så – och eftersträvansvärt. Jag vill att alla som blivit felaktigt behandlade efter bearbetning ska känna just såhär och därefter vilja hjälpa andra komma till samma insikt. Det kämpar vi för.

Kommentera

