Första och sista gången

Jag kommer förmodligen aldrig ta upp detta igen för jag tycker det är extremt onödigt och tråkigt att diskutera men nu känner jag att jag vill få ur mig vissa saker för att sedan kunna gå vidare. Det gäller ”jämställdhet”, ”klyftan mellan kvinnor och män”. Igår när jag står med dammsugaren och städar gymmet innan stängning kläcker några stjärnor ur sig skämtsamma kommentarer som: ”man ser vad du har för kall i livet” och ”nu har du hittat rätt döh”. Jättecharmigt. Eller inte. Jag hör såna här skämt lite för ofta (även från nära familjemedlemmar) för att jag inte ska börja undra kring det. Alltid från män, konstigt nog. Har det att göra med rädsla för vart vi är på väg – mot ett mer jämställt samhälle? Är det så viktigt för dem att tillhöra den grupp av människor som i historien anses ha varit ”bättre”? Om man går långt, långt tillbaka så får man se att männen jagar för att de har genetiskt bättre fysik, mer muskelmassa, mindre fett. Och kvinnorna tog hand om resten med allt vad det innebar. Båda sorterna var och är lika viktiga men världen utvecklades negativt för kvinnornas del och är tyvärr än idag som ni vet extremt orättvis på sina ställen. Jag tycker att det är hemskt patetiskt att inte kunna acceptera t.ex. Sveriges utveckling inom detta område och hela tiden skämtsamt vilja påpeka att ”det har faktiskt varit så!”. Det vet väl jag med och både du och jag är väl glada för att det inte är så längre – eller hur? Skilj inte på kön mer än nödvändigt. Självklart skiljer vi oss på flera punkter – men det är i princip bara den fysiska som är nämnvärd. Dock springer vi idag inte omkring och jagar med spjut,alltså ÄR det inte nämnvärt. Idag gör de flesta samma sak om dagarna, man jobbar, tvättar, handlar, lagar mat, sover, tränar. Det finns ingen anledning för oss längre att dela upp oss och öka klyftan mellan kvinnor och män. Så ni som dröjer er kvar i historien med era sexistiska skämt kan ju ta och vakna upp – jag garanterar att verkligheten är roligare. :) Slutdiskuterat.

Kommentera

