Stress less

Varför stressar du? Majoriteten av oss tror att det beror på att vi inte har tillräckligt med tid men det är precis tvärtom. Vi har ingen tid för att vi stressar och när vi är stressade blir vi destruktiva och tar dåliga beslut. Det är vår reaktion som ställer till problem, inte att vi har mycket att göra. Det tar 30 minuter för kroppen att varva ned i en stressituation och fungera normalt igen.

Här kommer nio tips om hur du får balans i ditt liv, skrivet av Driftigs skribent inom personlig utveckling.

1. Egenkontroll; skaffa dig inflytande över ditt arbete för all forskning pekar åt samma håll, brist på kontroll är en stressfaktor. Arbeta med din personliga utveckling, för en människa med inre trygghet pressas inte av alla ”måsten”.

2. Undvik störande avbrott; stäng av mobilen, du behöver inte alltid vara tillgänglig. Du förlorar också 15 minuters arbetstid varje gång du kollar din mail. Besvara och kolla mail endast 2-3 gånger per dag.

3. Sätt tydliga mål; bra mål skapar engagemang och ger energi. När du arbetar aktivt med mål tar du kontroll över ditt liv. Mål ska vara egna, konkreta, utmanande, nåbara, mätbara och tidsbestämda.

4. Lyssna på din kropp; det är ok att arbeta mycket och intensivt så länge du avsätter tid till återhämtning varje dag, till exempel meditera i 15 minuter. Vila och återhämtning är en förutsättning för att må bra och prestera på topp.

5. Mental träning; de flesta har för hög grundspänning i kroppen vilket bland annat leder till värk och trötthet. Genom att regelbundet träna muskulär avspänning och mental avslappning både orkar du mer och presterar bättre. Stresshormonet kortisol sjunker också med mental träning.

6. Egen tid (ET); boka tid med dig själv i din kalender 30-60 minuter varje vecka och behandla den tiden med samma respekt som det var ett möte med din viktigaste kund. Lär dig prioritera det som är viktigt istället för att slösa tid och energi på småsaker.

7. Motion; planera in regelbunden träning för när du motionerar så sänks halten av stresshormon och samtidigt stimuleras hjärnans celler.

8. Simultankapacitet; är en myt och ett av de bästa sätten att slösa bort sin tid, vi blir helt enkelt mindre effektiva när vi hoppar mellan olika uppgifter. Dags att tänka om och istället fokusera på en uppgift i taget.

9. Se upp för ”honungsfällan”; det är när motivationen är så hög att privatlivet och vila ses som irriterade avbrott i arbetet. Många väljer att arbeta hela sin vakna tid för det är så stimulerande och det kan leda till skadlig stress.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: