Förväntningarna på dig

Det är intressant med vad man har för olika förväntningar på sig och hur mycket de styr vad man gör idag och drömmer om. I det här inlägget skriver en tjej i min ålder att hon har förväntningar på sig om att åka utomlands och sedan plugga vidare. Hon gillade inte att behöva höra det hela tiden utan hon tänkte att hon ska minsann göra precis vad hon VILL, utan att bli påverkad av andra. Dock står det i slutet av texten att hon ”av ren händelse” ska just börja plugga och resa utomlands. Och även om hon känner att hon vill det och att det är hennes val kan man ju bara undra hur mycket dessa förväntningar egentligen står bakom, om än omedvetna. Det är nog lätt att vinkla allt man hör från andra och ge det en personlig touch för att må bättre själv och känna att ”jo men det här kom jag faktiskt på utan hjälp”. Men man påverkas nog mer än vad man tror om andras tyck och tänk. Det är därför man ska vara försiktig med vem man spenderar tid med, och försöka att alltid fråga sig själv vad som är viktigast. Nästa vecka börjar ju jag plugga och det är nog ett typiskt sånt beslut som jag bestämt mig för alldeles själv, utan påverkan. ;)

Kommentera

