Vissa bra grejer

Jag gillar inte när folk tar yttrandefriheten i Sverige till det extrema och visar upp använda bindor och dylikt. Därför är jag skeptisk till feminister såsom Dahmer och andra. Men! Självklart har även de åsikter jag kan sympatisera med. Jag fungerar ofta så – det blir som ett helt plockbord av åsikter och värderingar och så tar jag lite här och lite där. En sak som jag tyckte var ”fint” skrivet var detta citerat just Dahmer: ”Som om fulhet på nåt sätt minskar vår trovärdighet eller rätt till respekt.
Att försöka bevisa för omgivningen att feminister minsann kan vara snygga är för mig att spela motståndet i händerna. Hela poängen med feminismen är ju att kvinnor inte ska behöva leva upp till patriarkatets (könsnormernas) krav på vad en kvinna är och hur en kvinna ska se ut och att vi förtjänar respekt oavsett hur vi ser ut.”
Det speglar väldigt mycket den kampen som förs gällande jämlikhet och jag tycker det är vackert. Att vi förtjänar respekt oavsett hur vi ser ut, vad vi har under bältet och vad vi lyssnar på för musik. Sen kan jag ändå tycka att det är smidigast att vara realist. Vi vet att det inte är såhär och aldrig kommer vara, men på individnivå kan vi ändå ta personligt ansvar för att se till att bemöta våra medmänniskor med respekt. Vi lever bara en gång – blir det inte roligast om vi alla försöker göra varje dag så bra vi kan? Fyll den med glada känslor, beröm och en skön mix mellan ”jaja, det ordnar sig” & ”nu jäklar kör vi!”.
Det kommer alltid finnas extremister och även fast jag inte identifierar mig med dem kan jag mötas med de flesta på ett mittenplan och där försöka medla och framföra min tro på ett bättre och gladare liv – det kallas kompromiss. :)

Kommentera

