Busvissling – okej eller inte?

Jag tycker helt sonika att det är nedvärderande. Det ligger sexism i det – bakom det ”uppmuntrande”. Jag kan bara inte ta det som en komplimang. Tycker någon att jag är snygg kan man antingen hålla det för sig själv eller framföra det på ett civiliserat sätt, t.ex. säga det rakt ut eller skriva ett brev (eller nåt?).
Kan tänka mig att fler än jag känner obehag när man förstår att någon okänd busvisslat på en?

Visst, det kanske är helt oskyldigt menat men jag tolkar det rent ut sagt som att det enda de uppmuntrar till är sex. Iallafall så småningom. De gör det väl för att få uppmärksamhet från den här tjejen (ja, jag har tamigfan aldrig sett ett tjejgäng busvissla på en kille). Jaha – och sen då? Tror de på riktigt att hon ska gå fram och hångla upp dem allihop i brygga? Som sagt, i fantasin får man syssla med precis vad man vill men är vi inte alla vana vid att hålla våra drifter i schack? Och visst är en busvissling bättre än våldtäkt men jag menar att man borde väl kunna se bra ut utan att bli ”påhoppad”. Jag blir iallafall frustrerad när jag förstår att någon visslar på mig – jag känner en stark drift att gå fram till vederbörande och förklara det är lika äckligt och nedvärderande när denne visslar som om någon främling framfusigt skulle tafsa honom på skrevet. Inte så kul nä, tänkte väl det. Och om inte den visslande kan ha kontroll på sina drifter kanske jag inte kan ha det heller när det gäller denne. Vem vet – jag kanske bara råkar sparka honom mellan bena, det kan ju inte jag styra över. Eller?

Nej, jag tycker bara att folk borde uppfostras lite bättre och kanske känna av vem som är läge att visa intresse för och på vilket sätt. Lite självinsikt, people! Man kan förvänta sig mer i Sverige 2013.

Ben AffleckJag tycker Ben är assnygg men jag skulle verkligen inte tafsa på honom (eller busvissla för all del) även om han gick en meter ifrån mig på stan. För att jag är uppfostrad och bryr mig om vad andra känner. Något att ta till sig kanske.

2 thoughts on “Busvissling – okej eller inte?

Kommentera

