Introvert

Har hittat en till bok om introverta jag vill läsa. Det går verkligen upp för mig mer och mer när man läser om det här. Enligt Susan Cain (som skrivit boken Quiet) är introverta:
– mer tålmodiga vid problemlösning
– kreativa, även om de är tystlåtna
– gillar inte grupparbeten
– dras till extroverta i relationen
– behöver ställen för återhämtning

Är som att läsa en självbiografi liksom.

Linus Jonkman har skrivit boken ”Introvert : den tysta revolutionen” som jag tror är riktigt bra.

Som Jonkman säger i SvD: förr kunde han gå på cocktailparty och dölja sin obekväma känsla med att ”gasa jättehårt”, alltså göra sig mer utåtriktad än de mest extroverta. Resultatet blev att han tog ut sig och gick hem och kände sig helt utmattad.

När jag sagt att jag är introvert har t.ex. min sambo protesterat med att säga att jag ju är jättesocial. Och det har han ju rätt i, men hur normalt är det att vara jättesocial – och alltid vara obekväm med det? Det har ju att göra med att jag anpassar mig till de ideal jag tycker råder i de olika situationerna. Men det handlar ju om vart jag trivs bäst och om att jag måste få ladda batterierna hemma, i en lugn, bekant miljö. Och ge mig en uppgift och lite tid att lösa den själv hemma så garanterar jag att jag är både kreativ och effektiv deluxe. Det är kul att det fått så mycket uppmärksamhet på sistone. Hoppas alla kan ha större förståelse för oss och att introverta vågar visa sitt ”riktiga jag” mer utan att skämmas.

Introvert

Kommentera

