Tjejer duger

MIn sambo är väldigt logisk och säger gärna hur det faktiskt ligger till. Så när han kom in i sovrummet när jag lyssnade på Run the world (Girls) med Beyoncé så konstaterade han helt sakligt – ”ja, fast kolla på världsledarna. Hur många av dem är killar?” Och då sa jag – visst, säkert näst intill 100%. Och det är ju det alla jobbar på, att jämna ut lite. Man har liksom de senaste decennierna kommit på att tjejer duger till lite fler saker än att laga mat och ta hand om barn – även om några av oss gillar det också.

Jag tänkte senast imorse på de här extremfeministerna, de som inte bara vill ”höja” kvinnor utan även trycka ner männen. Feminist är ett felaktigt ordval egentligen så låt oss kalla dem manshatare. De verkar i mina ögon vilja bli män? De vill ta bort de urgulliga flick-kläderna, bränna ner Barbie-hus och sluta hänga i köket. Det är som att de vill förneka deras kvinnliga sidor bara för att de är förknippade med förtryck. Det är ju här problemet ligger. Tanken är ju att vi inte ska ändra på oss. Att vi ska accepteras för dem vi är – oavsett om vi gillar att köra rally, dansa sexigt eller laga mat. Oavsett om vi har långt, kort eller rosa hår. Jag förstår inte grejen med att t.ex. låtsas om att vi inte tycker om hela den här ta-hand-om-barngrejen, det finns i våra gener! Självklart finns det undantag, men jag pratar om majoriteten. Jag kan bara se till mig själv, jag gillar både att försöka erövra världen och att laga mat. Jag kan tänka mig att flera av de högt uppsatta kvinnliga politiker m.m. inte heller har något emot lite vanlig hederlig kvalitetstid för sig själv med barn eller i köket, eller varför inte framför spegeln för att göra sig lite extra fin.

Det går ju inte ut på att sluta sminka sig, vägra diska eller låtsas vara ointresserad av barn. Allt handlar ju om att vi ska stå för våra feministiska sidor (om vi gillar dem) och försöka få resten av världen att acceptera dem utan att yttra nedvärderande skämt och kommentarer om vår historia. Som sagt, vi har kommit en lång väg (tack vare våra feministiska kämpar) och jag tycker alla borde hjälpas åt att fokusera framåt istället för att fortsätta skoja om kvinnors historiska förtryck. Det biten är liksom long gone. Och hjälps vi åt går det fortare – vad väntar vi på?

BeyonceWho run the world?

2 thoughts on “Tjejer duger

Kommentera

