Talartips

Mitt i sommaren – då drar jag igång med karriärtips. Nämen jag tänkte att det alltid är intressant att få lite tips på hur man kan förbättra sig när det gäller att presentera sig själv och sitt företag eller liknande.

Här kommer 5 konreta tips från experten Annika R Malmberg på Driftig.nu om hur du talar så att andra vill lyssna:

1. Tala bara om sådant du kan
Är du osäker på ämnet, lär dig allt du ska säga utantill eller träna, träna, träna så att du till slut med hjälp av förskrivna manuskort kan prata någorlunda flytande. När jag inledde min karriär som talare hade jag aldrig arbetat i butik, ändå höll jag kurser i butiksförsäljning. Jag hade inte arbetat som chef ändå var jag ansvarig för tvådagars utbildningar i ledarskap. Hur kunde detta fungera? Jo för att jag lärde mig en manual och sedan tränade som besatt. Många tror att vill man bli talare är det bara att hitta ett ämne och ställa sig upp och prata. Inget kunde vara mer fel. En riktigt bra talare har tränat, tränat och åter tränat.

2. Tänk på publiken
Vilka ska du prata för? Vad har de för problem, frågor, funderingar, utmaningar? Lär känna din målgrupp, sätt dig in i deras situation och se sedan till att ditt tal är riktat till dem du ska tala inför. Men begå inte misstaget att tro att alla i publiken tillhör samma målgrupp. Gardera dig alltid med att göra problembilden så stor att du kan fånga in flera personers olika förkunskaper, förväntan och önskemål. Undvik även att prata för mycket om dig själv, inget kan bli mer tröttsamt.

3. Proppa fullt med exempel
Folk vill ”se” det du pratar om, du måste illustrera din kunskap med fängslande exempel och ett rikt bildspråk. Samla på exempel och skriv ned allt du kommer på i en bok som du bär med dig. Det är exemplen som får folk att börja skratta eller röras till tårar. En stapel, ett diagram eller en tio-punktslista har sällan samma effekt.

4. Inled med mål och uppläggning
Börja alltid med att tala om vad syftet är. Varför ska folk lyssna på dig. Säg INTE att du ska berätta om ditt företag, utan tala om vad de kommer att vinna på att höra dig tala. Vad har vi för glädje av att lyssna på dig? Tala sedan om hur länge du ska tala, hur du vill göra med frågor och få sedan en accept på uppläggningen. Det är högst oartigt att inte stämma av tiden innan man drar igång.

5. Avsluta bestämt med en uppmaning
När du är klar ska du söka upp mitten av rummet, samma ställe som du inledde på. Vila med lika tyngd på båda benen, blicka ut över gruppen med stadig blick och säg med bestämd stämma vad som händer nu. Tala om vad du vill att publiken ska göra med den kunskap/information som du just gett. Gör ett avslut med en konkret uppmaning, tätt följd av en elegant konstpaus. Kommer det inga applåder kan du tacka för dig och gå av scenen. Kanske är de helt mållösa.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s