Vi är bra

Jag hade tänkt skriva ett klockrent inlägg för tre dagar sen, men nu har jag ju glömt typ allt! Andemeningen kommer jag åtminstone ihåg någorlunda så jag försöker framföra den.

Jag tänkte på det här med kunskap och respekt ur ett genusperspektiv. Låt oss säga att tjejer inte kan köra bil och killar inte kan inreda (ja, det finns folk som tror det!?). Eller i alla fall inte kan det ”lika bra” som det andra könet – hur man nu mäter såna saker. Låt oss hur som helst säga det. Då finns det alltså de som sätter käppar i hjulet för sig själva och oss andra genom att först och främst bekräfta att de tror att detta är sant, samt nedvärdera de kunskaper som anses kvinnliga (inredning och ”smink och sånt”). Detta gör de genom att säga ”ja nej gud nej, jag kan inte det där. Det får ni kvinnor ta hand om”. På samma sätt kan kvinnor trampa i klaveret genom att även de bekräfta att de inte vill kunna ”byta däck eller meka”. Jag tror det är dags att vara lite mer öppen för nya intressen och roller, det är ju för att vi inte vågar ta oss ur våra stereotypiska roller som den bakåtsträvande generationen finns kvar. Det är kanske dumt att avfärda smink, inredning, rally och programmering innan man ens har testat – du kanske hittar en ny hobby som kommer ge dig enormt mycket glädje!

Våga utmana de där idioterna som tror att det är bestämt vad män och kvinnor ”får syssla med”. Det tänker jag göra. Vidare lästips inom liknande ämne som jag tyckte var helt underbart att läsa.

Hur som helst är det skönt att vara hemma nu och mysa med filt och fix. Idag blir det att testa någon ny god sallad i åskvädret. Hörs mer sen!

20130710_081239_20130710141323483

Kommentera

