Tillblivelse

Det är ju helt crazy här i cyber space efter att de där mogna männen delade med sig av sina åsikter om deras medmänniskor, fotbollsdamerna. Som alltid bakom dessa tragiska, aggressiva människor finns det säkert ett trasigt hjärta. Om inte annat en jäkligt skev bild av hur man beter sig mot andra som förmodligen blivit till genom lite personligt trauma i tidig barndom. Hur som helst har jag kommit på att jag gillar att skriva om jämlikhet och jag kom precis på en till sak jag vill förändra.

Folk har ju i alla tider sagt att man ska vara ”redig och aldrig visa vad man känner och vara en riktig man/duktig flicka”. Det är ju de äldre reglerna som till viss del sitter kvar och därmed försvårar hela vårt förnyelsearbete. För visst behövs det förändras, det måste ni hålla med om. Ujuj, det finns mycket att ändra på för att alla ska inse att alla har rätt till sin egen integritet.

Tänk er en diskussion där den ene till slut säger åt den andre att denne överreagerar. Punkt. ”Jaha, jag överreagerade. Sådär, nu är alla känslor bortprogramerade och nu kan vi återgå till vår diskussion som inte alls har med våra olika åsikter att göra.” Inte ett så troligt svar. Säger någon åt mig att jag överreagerar vill jag istället säga såhär: jag hör att du tycker det, men det här är faktiskt mina känslor och det är viktigt för mig att du respekterar att jag reagerar såhär. Försök möta mig på samma nivå som jag försöker möta dig. Inse att det inte finns något som borde heta överreagerar, för när du säger så är det precis som att du vill stryka ett streck över min tillblivelse, som att jag och mina åsikter inte räknas. Försök istället få mig att inse vad du vill att vi ska fokusera på, men säg inte att jag överreagerar – för det är såhär människor (och jag) funkar.

Lite långt svar men ni fattar poängen, jag vill att acceptansen ska höjas när det gäller humör och sociala beteenden. Man ska inte vara så konflikträdd eller rädd för att visa känslor överhuvudtaget. Ångest minskar betydligt bara man får uttrycka sig. Låt inte dammiga gamla regler stoppa det – vi gör om! :)

image

Bild på trött jobbtjej. Jag vill jobba med att uppfostra vuxna människor till medmänniskor – får skapa ett sånt arbete.

Kommentera

