Ska vi ta det här med religion?

Ett stort ämne men idag fick jag anledning att skriva om det så let’s talk about it. Cissi Wallin drog ut frågan om hijab på Instagram till hennes radioprogram idag då slöja diskuteras överlag just idag. Varpå jag svarade precis det jag kommenterade Nyhetsmorgon med imorse. Se nedan.

image

Då svarar ”tjejenmedgrejen” som följer:

image

…och tappar där tråden direkt. Jag tror att de kvinnliga muslimer hon talat med ärligt talat är ganska partiska. Varför bär inga andra i världen slöja friviligt om det nu är så kul? Gå tillbaka och kolla på varför det ”uppfanns” från första början så säger det allt. Det som skrämde mig mest är att nästan alla höll med. Är folk så pinsamt ignoranta för sanningen? Eller vill de bara hålla med om det som låter vackert? För visst låter det tjusigt med att de valt det själva, absolut. Bara det att det är kultur, religion och orättvisor som från allra första början gör att de måste välja överhuvudtaget. De står fortfarande under valet att bära eller inte. Är inte det förtryck så vet jag inte vad.

Detta fortsätter med följande kommentar:

image

Jag vet inte riktigt om jag vill skratta eller gråta. Som sagt, det är 2013 och alla borde ju få leva och se ut precis som de vill. Men nu är det så att slöja är förknippat med islam, vilket är förknippat med förtryck (ni som inte visste det: islam är ett arabiskt ord som betyder underkastelse) vilket vi alla borde jobba emot år 2013. Att påstå något annat är att vara opåläst och att diskutera med någon som inte är påläst är som att prata med en knäskål = inte jätteberikande.

Jag tror tyvärr att slöjan alltid – på huvudet eller inte – kommer vara förknippat till kvinnans val om att bära den eller inte (stolt eller ej). Vilket i sin tur minner om en tid och plats där ett kön bestämmer över ett annat. Det är detta vi jobbar emot, inte kvinnor som väljer att bära hijab. Stor skillnad.

4 thoughts on “Ska vi ta det här med religion?

  1. Jag håller med dig Linette! Ta inte åt dig av det de säger bara, det är så tråkigt att många har så svårt att föra en diskussion utan att tappa spåret. Det är så kul att läsa din blogg för du har så mycket klokt att säga! :)

  2. Jag håller med dig om att en stor del av islam kan förknippas med kvinnoförtryck, men det är ju den omoderna sidan av religionen. Dock har ju inte alla islamer samma tänk, det är ju precis som med kristendomen, man väljer vilka delar av en religion man väljer att tro på eller leva efter. :) Jag är dock ateist så jag borde inte yttra mig alls.

    • Ja det kan jag hålla med om, men det är ändå mycket i den ”moderna islamen” som påminner om den konservativa och farliga. Låt oss hoppas folk fokuserar på och väljer att gå på sunt förnuft istället för religion så småningom. :)

Kommentera

