Trögstartad

Hehe, jag vet inte riktigt vad det är med mig den här veckan men jag är allt annat än aktiv. Men det är OK. Det behövs helt enkelt en veckas ledighet efter sex veckors bootcamp. ;) Så ha lite tålamod med mig gott folk, snart är man på banan igen. Huvudsaken är att jag orkar gå i skolan. Idag hade vi dubbelföreläsning, uj uj, för en FilFakare är det tufft! ;)

Just nu läser vi gruppsykologi så jag har en hel del att skriva av mig inom här inne! :) ALLA känner ju igen sig i gruppsykologi eftersom vi alla ingår i grupper, det är riktigt kul. Svedberg (2007) beskriver sju olika strategier för social anpassning i grupp: förnekaren, offret, kritikern, självanklagaren, hjälparen, den bekräftelsetörstande samt the bad guy.

Förnekaren avfärdar saker som folk oroar sig över. ”Jag behöver dig, därför måste jag låtsas att jag inte behöver dig alls.”
Offret söker aktivt tillfällen att bli sårad, förorättad eller kränkt. Personligt motto: ”Stackars mig!”
Kritikern kan alltid hitta brister i andras idéer och leverne. ”Genom att se till att alla framstår i sämre dager än jag själv blir mina brister inte så allvarliga.”
Självanklagaren tar på sig skuld för allt beklagligt som händer. Omedvetet läggs skuld på den egna personen, innan någon annan hinner.
Hjälparen håller med, förstår och ställer upp på sin omgivning – vare sig de vill eller inte. På ett omedvetet plan uttrycker denna strategi: ”jag behöver dig så mycket att jag kan göra vad som helst för att bli omtyckt. Då blir jag upptagen med andras problem och slipper ta itu med egna.”
Den bekräftelsetörstande vill ständigt få sitt eget värde bekräftat. Genom andras ljuva berom kommer egna brister att hamna i barmhärtigt dunkel.
The bad guy bråkar för att ta makten över situationen och andra. ”Genom att rikta all ilska utåt och skapa kaos slipper jag se mig själv och mitt eget kaos. Personligt motto: ”Det skiter väl jag i!”

Enligt Svedberg har vi alla detta behov av att känna gemenskap, bli sedda och älskade för den vi är och detta kan ta sig i uttryck på många, ibland bisarra sätt vad gäller anpassning. Men som O sa – det här är mestadels negativa sätt att anpassa sig så han kände inte igen sig i någon av dem. Det är ju ett bra betyg. ;) Men jag känner nog mest igen mig själv i hjälparen alternativt den bekräftelsetörstande. Sad, but true. Det är ju alltid något att få insikt om det så man vet vad man kan jobba med.

IMAG2136Hjälpare eller inte, i den här gruppen trivs man jäkligt bra!

Kommentera

