Slå dem inte på käften…

…slå dem med häpnad. Så skriver Leo Razzak på sin hemsida och jag känner att det är ju precis så man alltid borde tänka.

Ni kan läsa om hela hans bakgrund på hans hemsida men jag vill här skriva ett utdrag som jag tyckte var väldigt talande:

Då blev kontra frågan, hur kommer det sig att ni vill att er tjej ska vara oskuld men det är ok för er att ha sex?

Jag tittade runt i rummet. Det var första gången en man som själv hade utländsk bakgrund frågade mig det. Vi kunde inte använda oss av det klassiska ‘Är du rasist’ eller ‘Va fan vet du om min kultur’ utan vi var tvungna att svara. Svaren som kom ut blev luddiga och otydliga och ingen kunde sätta fingret på varför. Då vart det ganska uppenbart för mig. Vi lever med en massa beslut och övertygelser som vi anammat från omgivningen. Men det är inte ofta vi ifrågasätter varför vi gör det. Ännu mer sällan hur dessa beslut påverkar våran vardag.

En otroligt intressant och viktig insikt som Leo uppmärksammade för nästan tio år sen.

Jag har upptäckt mer och mer, bland annat tack vare karriärplaneringen, att jag måste påverka. Och förändra. Med min bakgrund inom sociologi, pedagogik och psykologi kan jag analysera och vrida och vända på fenomen jag ser i samhället med vetenskaplig grund och konstatera att förändring är något gott. Det finns något bra ordspråk som jag inte alls hittar nu men som ändå menar något i stil med ”förändras i takt med din omgivning eller gå under”. Därför blir jag så glad när jag läser om andra som insett hur viktigt det här är. Förändring kan ta sig alla sorters uttryck och skepnader men det vi måste veta om är att den inte är farlig. Det är något nytt och annorlunda, men inte farligt. Snarare tvärtom. Allt du känner till jobbar naturligt med förändring, se bara på naturen. Ett praktexempel.

Nu ska jag ta helg och ha samkväm med mina bästa men jag kommer aldrig sluta tänka på förändring och påverkan och vad jag vill bidra med när det gäller dessa punkter. Trevlig helg! :)

DSC07111Årstiderna vi är bortskämda med här i norr är ett bra exempel på naturlig förändring vi inte är rädda för.

Kommentera

