Prio

Oj, en hel vecka sen jag hade lust att skriva något. Eller snarare sen jag tog tag i lusten och faktiskt satt mig ner och skrev ner lite tankar. :P

Snart är 2013 slut. HUR kan det gå så fort? Galet. Men jag ser fram emot 2014, det kommer hända så mycket roligt och jag ska se till att prioritera det viktiga för mig och lägga mycket energi på det. :)

Något som fått uppståndelse nu i veckan är artikeln av Gabriella Bark på Nyheter24 som skriver att hon tycker hela feministgrejen har gått för långt och att hon inte vill ha några ”gorillaknullande grottmän, men inte heller några hålögda nervvrak som knappt kan liknas vid skuggor av sina alfahanar till förfäder”. Jag förstår vad hon menar och håller i mångt och mycket med. Det är såå befriande med någon som orkar skriva ner det som många tycker men kanske inte har vågat eller vetat hur de ska formulera. Däremot kan jag tycka att det är viktigt att samhället accepterar personer som varken känner sig som en man eller kvinna, så ”hen” är ju inte så oanvändbart ändå om man ser till den funktion ordet kan tänkas fylla för dessa personer. Dock sätter Bark fingret på något väldigt viktigt här: ”låt män vara män, och kvinnor vara kvinnor”. Det är inte önskvärt att alla män ska bete sig som ”hålögda nervvrak” och att alla kvinnor ska vara extremfeminister. Det finns ett kontinuum där man får hoppas att majoriteten inte tillhör de extrema sidorna för ärligt talat – inget blir bra i extremfall, man måste kunna vara öppensinnad och accepterande, vilket blir svårt om man har extrema åsikter.

Det krävde på tok för mycket hjärnaktivitet. ;) Nu måste jag vila mig. Imorgon bitti är det styrka igen som gäller – älska!

IMG_20131123_213112

Kommentera

