Synopsis

Jag tänkte visa en del av min synopsis som jag skickar till förlagen. :)

”Jag vill inleda boken med några ord om mitt mål med boken samt om hur jag kände när jag lämnade mitt destruktiva förhållande, för att visa att det faktiskt går. Efter detta korta stycke kommer ett längre där jag bland annat förklarar hur jag använder vissa termer och varför jag fokuserar på just mannens våld mot kvinnan. Därefter följer en stark berättelse från mitt eget destruktiva förhållande där jag visar en av alla hemska verkligheter som många upplever bakom stängda dörrar. Det fortsätter med en diskussion om stereotypen – vad finns det för utmärkande drag hos de som misshandlar sin partner? Jag berättar även om ett specifikt personlighetsdrag jag har uppmärksammat hos flera misshandlande män. Därpå beskriver jag det destruktiva förhållandet i fyra steg. Dessa steg har jag kunnat identifiera efter mitt eget förhållande. I det här kapitlet hjälper jag de utsatta att förstå de situationer som kan uppstå och förklarar också våldets röda tråd. I nästa kapitel tar jag upp hur man från början undviker att bli drabbad. Jag uppmärksammar kopplingen mellan självkänsla och acceptansen att bli utnyttjad. Sedan kommer ett avsnitt om hur man ska agera ifall man är utsatt idag. Handledningen ser olika ut beroende på om det är uppenbart akut läge eller inte. När man tagit sig ur förhållandet följer logiskt sett kapitlet om hur man gör för att ta sig upp igen, rent mentalt. Där berättar jag om hur man kan förhålla sig till det som hänt och berättar även om olika bearbetningssätt. I sista kapitlet får de närstående insyn i hur de ska tackla de olika lägen som kan uppstå inom relationsvåld. Boken avslutas med att jag upplyser om olika organisationer man kan vända sig till för att få ytterligare information.”

Det är lite stressande att vilja få till det ultimata manuset för samtidigt vill jag skicka iväg det nu-nu-nu. Vi får se exakt vad jag hinner och vill ta med, förhoppningsvis anses manuset ändå vara en så pass bra grund att de ändå accepterar det och vill jobba vidare med det. :) Nu-nu-nu!

IMG_0453Bild på mig och kusin Malin, två dagar innan jag gjorde slut. Hej skinn och ben.

Kommentera

