Väsentlig manipulation

”Smart att vara ihop med en sån.” Det har jag hört sägas av utomstående när jag berättat om en kvinna som blivit utsatt för våld av hennes ex (som var medlem i ett MC-gäng). För mig blir det fel fokus. Klart jag förstår vad man kan tänkas mena, MC-snubbar som pratar om hur mycket de tycker om att misshandla folk är ju säkerligen inte guds bästa barn. Det känns ju som en självklarhet att hålla sig borta från dessa. Men det är här våldsutövarens manipulation kommer in i bilden. Vilken är grymt svår att föreställa sig när man inte har varit där själv. Det finns till synes bara ett alternativ, övertygelsen är total. I det sällskapet spelar logik och sunt förnuft ingen roll.

Det jag vill få fram är att ingen utsatt kan rå för vad de har vart med om i dessa sjuka förhållanden. De har inte valt det. Det de däremot har valt är att överleva och i många fall är det lika med att vara kvar hos honom, annars blir hon ihjälslagen. Det paradoxala är att man som utsatt löper lika stor risk för det oavsett om man stannar eller går.

Men det är verkligen svårt att förstå. Dock hoppas jag att dessa uttalanden kan bli överskuggade av min förklaring jag framfört här och liknande argument om att det inte är så lätt. Sen kommer det ju alltid finnas folk som påstår motsatsen. Vi får helt enkelt hoppas på att det blir lättare och lättare.

”Nej.”
”Hej då.”
”Jag vill inte.”
”Kontakta inte mig igen.”

Sådana fraser borde användas och respekteras mer. I ett tidigt skede. Kanske snart så.

_D3X7609_retouch_MB

Kommentera

