Brist

Scarcity, svenskt översatt brist eller knapphet, är ett intressant fokusområde där två forskare har kommit fram till vad som händer när vi upplever detta på ett psykologiskt plan. Författarna skriver ”by scarcity we mean having less than you feel you need.” Alltså att man upplever sig ha ett otillfredställt behov.

I sin bok ”Scarcity: Why having too little means so much” skriver Mullainathan och Shafir vidare att ‘scarcity’ är som syre. ”When you don’t need it, you don’t notice it. When you do need it, however, it’s all you notice.”

För att beskriva det bildligt ger de ytterligare exempel: ”For the hungry, that need is food. For the busy it might be a project that needs to be finished. For the cash-strapped it might be this month’s rent payment; for the lonely, a lack of companionship. Scarcity is more than just the displeasure of having very little. It changes how we think. It imposes itself on our minds.”

Om nu detta tar upp all vår uppmärksamhet (vår hjärna är som ni säkert vet inte superduktig på multi tasking) kan man tänka sig att det påverkar till exempel koncentrationsförmåga och lärande en hel del. Ett problem med detta är också att vi fokuserar på omedelbar tillfredsställelse istället för att tänka både kort- och långsiktigt. ”Vad är bäst för mig både nu och sen?”

Vad kan man lära sig av detta då? Jo, att faktiskt ifrågasätta hur verkligt det upplevda behovet är. Till exempel när man är hungrig – är jag verkligen hungrig eller går jag och tänker på mat helt i onödan. Eller när man känner att man bara vill åka bort ett tag – beror det på att jag faktiskt behöver egentid eller på att jag bara försöker slippa ta ansvar. Man kan zooma ut och försöka distansera sig från sina egna känslor och se till – vad har jag faktiskt behov av? Då tror jag att man till stor del både kan reducera känslan av scarcity och istället aktivt välja vad man vill lägga energi på.

DSC00481Just nu har jag behov av sommar. Det är så verkligt.

Kommentera

