Utfört med kniv, kuk eller knytnäve – våld är ändå våld

Just detta skriver Ann Heberlein i DN idag. Jag kan inte annat än att hålla med. Det skiljs onödigt mycket på fysisk och sexuell misshandel även fast den tyngsta gemensamma nämnaren är just misshandel.

”Den som får en knytnäve i ansiktet eller en kniv i magen behöver inte bevisa att hon inte ville, att hon inte samtyckte, att hon protesterade.”

Självklart förstår man svårigheterna gällande bevisning eftersom det handlar om sex, det kan lika gärna vara ömsesidigt som inte ömsesidigt. Tyvärr kan man inte se det som tillräckligt med bevis men egentligen vittnar själva faktumet att fallet har anmälts om att sexet uppenbarligen inte var ömsesidigt.

Jag hoppas bara att vi kan fortsätta kämpa tillsammans för att det så småningom ska ske en skiftning i skuldbeläggning, från offer till förövare. Som Heberlein skriver: ”jag vet inte hur vi ska komma tillrätta med det här, men jag vet att vi måste.”

Imorgon kommer jag få möjlighet att fortsätta kämpa och sprida mitt budskap men resultatet av det får ni se nästa vecka. :)

Extra Östergötland 130410 - 1

Kommentera

