Inget alternativ

Igår var det andra tillfället på Novahusets utbildning för de nya volontärerna med Petra Blom Andersson som föreläsare. Ämnen som berördes var relationsvåld, hedersvåld och könsstympning. Idag publicerades en artikel som berättar om Petras arbete mot könsstympning i Norrköpings kommun. Ett mycket inspirerande arbete som visar att det är möjligt att satsa på dessa frågor. Det som krävs är en eldsjäl som driver det framåt, till exempel Petra och förhoppningsvis får jag själv även möjlighet i framtiden att engagera mig mer för min hjärtefråga, relationsvåld, inom kommun och landsting.

En sak är i alla fall klar och ständigt återkommande bland föreläsare som arbetar med dessa svåra ämnen – oavsett hur mycket tid, kraft och tårar det kräver så är det värt det. Alternativet är att inte jobba för det och det är inget alternativ. Det skriver jag under på.

Omslag TryckDen kommande veckan tittar Petra på mitt manus medan jag och Olle redigerar det innan jag skickar det. Har skrivit ut det nu så det är lättare att upptäcka småfel, känns häftigt att hålla det i handen.

Om inlägget

Okategoriserade

Kommentera

