Lägg av!

Hur dumma i huvet är vi? Jag vet att det alltid kommer finnas orättvisor men det måste väl för fan finnas gränser. Jag började precis skrika och tjuta här hemma på morgonkvisten på grund av att de på radio pratade om att det är olagligt för kvinnor att köra bil Saudiarabien och att 16 kvinnor förra året fick böter för att de gjort det. När jag skriver det håller jag på att krevera. De kör en kampanj mot det här nu där kvinnor i landet tar kort på sig själva när de kör bil. Så jävla rätt, man blir stolt.

Jag klarar inte mer. Jag vägrar. Jag tänker inte vara tyst längre. Tyvärr, ni som anser att det är rätt att det är olagligt för kvinnor att köra bil i vissa länder och att män inte får gifta sig med män i vissa länder kan ärligt talat dra dit pepparn växer. Hoppas ni förintas och era åsikter med er. Jag vet att det alltid kommer finnas orättvisor men jag tänker göra allt jag kan för rättvisan ändå. Självklart finns det skillnader mellan oss beroende på vilket kön, vilken ålder och vilken kultur vi tillhör. Men ni som på förhand har bestämt er och lägger värderingar i dessa skillnader, att vissa skulle vara bättre eller sämre som människor bara för att de inte kan köra bil lika ”bra”, sminka sig lika ”bra”, leda lika ”bra” eller ta hand om barn lika ”bra” – ni är enbart patetiska och jag hoppas ni håller er långt borta från mig och att era värderingar dör med er.

Jag vet att vi människor är benägna att se mönster och vi bygger ändå våran trygghet på fördomar, vi måste ha dem. Men vi är även plastiska och har möjlighet att förändras. Vissa av oss är mer altruistiska än andra I guess, men nog fan borde det väl ändå kännas bättre för alla när man lägger sig på kvällen om man har varit snäll mot andra och har gjort vad man kan för att göra sin närhet lite mer rättvis. Eller?

Frustrerad är det minsta av ord som kan beskriva min känsla just nu.

Blir ingen måndagspepp tyvärr, bara en eloge till er som vet att ni gör ert bästa för att vara en schysst mänska och hjälper de som behöver, även er själva.

Kommentera

