Kunskap, glädje – och så lite tango

Jag tänker lite såhär. Visst, hundar skäms ju när matte eller husse visar att de gjort något fel. Men vilda djur till exempel lejon, som aldrig blir tillsagda av någon ägare, de skäms väl sällan över något? De skäms inte för någon de ”råkat” ha sex med, eller för om de roffade åt sig mest av zebran de fällde imorse, eller för om de är sjukt jobbiga mot någon äldre som tröttnar på deras bus. Allt verkar jäkligt mycket simplare. För som människa skäms man fan för allting. Är det inte onani är det hårväxt eller att man gillar Sven Ingvars. Har ju pratat om det här förut och det är väl framför allt skratten efter man har ”skämt ut sig” som man tycker är värst. Och det kanske är just därför djur inte bryr sig i samma utsträckning, för att de inte kan skratta ut någon. Dock kan de ju frysa ut någon från en flock eller dylikt men ofta beror ju det på att någon gjort något oförlåtligt eller att det finns för många alfahannar i flocken. Det känns mer fair. Att mobba någon för att någon klär sig på ett visst sätt eller tycker om att lyssna på viss musik känns så B… Snacka om att göra en höna av en fjäder och skapa problem bara för att det ska finnas problem.

Jag frågade en kompis på jobbet igår vad hon trodde att hon skulle kunna åstadkomma om hon la alla tankar som hon idag lägger på att gå ner i vikt, på något annat än just det. Jag är övertygad om att hon skulle kunna åstadkomma precis vad som helst, något riktigt big. För vi alla har blivit blessade med en hjärna, som kräver både psykisk och fysisk aktivitet. Och kan vi hitta den balansen och riktigt trötta ut den på för oss värderfulla grejer – så tror jag att vi skulle ha så kul och säkert lära oss mycket på vägen. Kunskap, glädje – och så lite tango. Det är fan meningen med livet.

To do: hitta något jäkligt kul att lägga energi på. Jag menar som man måste vara riktigt fokuserad på för att klara av. Vad som helst. Jag vill typ bygga nån liten lekstuga eller gå danskurs i paso doble. Eller kanske lära mig spela schack. Whatevah – bara jag blir riktigt uttröttad, för då kommer jag inte ha varken ork eller tid att lägga tankar på onödigt skit. Den belöningen… ser jag fram emot! :)

chaplin_think_too_much

2 Comments

Lägg till →

  1. Klok som en bok! Kram sistah!

Kommentera

