Vem vet mest?

Jag tror att det enligt normen är en manlighetsgrej, den jävla normen. Att det är viktigare att du verkar trovärdig än att du faktiskt är det. Är man osäker ska man åtminstone låtsas som att man vet, i samtliga situationer. Det är fult att vara osäker för det betyder att man eventuellt saknar kunskap i något. Och det vet väl alla att alla som står upp när de kissar vet allt. Nä men ärligt talat, det är inget fel med att vara osäker, det kan snarare liknas med att visa ödmjukhet. Låt mig ta ett exempel.

I helgen hos BF sa han när vi såg på ett program om kejsarpingviner att det snart kommer en isbjörn och äter upp dem. (Detta för att öka mängden tårar som redan rann från mina ögon på grund av att en pingvinunge blev utan mat och svalt ihjäl.) Då sa jag lite osäkert att jag inte tror att pingviner och isbjörnar bor på samma pol, någon av dem bor på sydpolen och den andra på nordpolen. Någon gång skulle det visa sig att alla Kalle Anka-tidningar man plöjt igenom inte var förgäves! Han sa direkt (ganska självsäkert): ”amen pucko, det är klart de gör” varpå jag kontrade med ”men pucko, då skulle det ju inte finnas pingviner om de bodde i samma område som isbjörnar”. Ju mer jag tänkte på saken desto mer säker blev jag, även om jag ville att vi skulle kolla upp det. Några minuter och ett antal utbyten av ”puckon” senare gav han sig och jag blev nästan förbannad på mig själv att jag inte hade visat mig mer säker från början. Men så är det jämt – man sitter och vet svaret men bara för att man är rädd för att göra bort sig håller man käften. Hur skulle det se ut om man var med i Vem vet mest? Man skulle ju skämma ut sig av anledningen att man säger ”hmm, vet inte”. Nae – man ska vara lite mer ödmjuk när man är osäker men stå på sig när man känner på sig att man har rätt.

(Och jag vill bara tillägga att detta inte har något att göra med att jag ville hävda mig efter att jag frågat honom ifall Monte Negro verkligen var ett land och höll på att få tillbringa kvällen utomhus…)

Om en vecka börjar skolan igen – Psykologi 2. Ska ju bli skapligt nice att plöja böcker igen. Alltså på riktigt, jag älskar det.

3769552030

Kommentera

