Them monsters

Det är ju ingen annan än jag som behöver (eller får) leva med just mina aktiva hjärnspöken. Det finns ingen som kan rädda mig och det finns ingen som kan ta över när det blir för mycket. Jag hittade en blogg idag som beskrev det väldigt bra. Hen skriver om alla dessa personer man har omkring sig som hjälper till och stöttar: allt från terapeuter, sjuksköterskor, familj och vänner. Men hen skriver också att även om de finns för en, så finns de inte där 24/7. Det är det ju bara man själv som gör – på gott och ont.

Alla mänskor är ju faktiskt bara med sig själv, alla vakna timmar på dygnet – tro fan att man behöver en paus ibland. Tycker hen på bloggen beskrev det rätt väl:

And it’s true, everyone is alone with themselves every day. The difference is, when you have bipolar disorder, you have a constant voice in your head trying to kill you.

Den rösten måste man ha en paus ifrån ibland och det går betydligt lättare när man umgås med andra. Då surrar den diffust i bakgrunden men håller sig ändå på sin kant. Sen så kommer de där tillfällena med tid för reflektion och det är då monstrens röster intensifieras. Då är man beredd att göra vad som helst för att få en paus. En monsterpaus helt enkelt. Det är en konst att hitta sina knep för att få det att funka. Jag lyckas ibland, inte jämt.

En tröst är i alla fall att om jag kämpar för kung och fosterland och lurar mig själv så finns det tillfällen då rösterna försvinner. Och vill jag att det ska finnas en morgondag, så kommer det göra det. Solen går upp vare sig jag vill eller inte, så det är mitt val att göra något med det. Och om det inte finns någon annan som kan rädda mig från mina monster så är det en tröst att åtminstone jag kan det.

The-joker

Kommentera

